Részlet dr. Tóth András: Dumáljuk meg a marketinget című könyvéből.
- Listaépítés
Nemrég láttam az amatőr alaszkai aranymosókról szóló (ál)reality sorozatot. Ebben bemutatták a hatékony aranymosó gépet, ami a tonnánként fél gramm aranyat ki tudja választani. Először rázó- paddal leválasztják a nagy köveket, aztán forgórostával a kis köveket, majd a rázó asztalon a kis fajsúlyú homokot dobják le, ekkor már csak a vashomok meg az arany van, azt meg már az aranymosó le tudja válogatni.
A listaépítő marketing-stratégia teljesen hasonló elvek szerint dolgozik. Egy hónapban mondjuk száz vevő kell nekünk. Ezt kell kiválogatni a tízmilliós magyar lakosságból! És ezt pontosan ugyan úgy csináljuk, mint a nagyüzemi aranymosást.
Első lépésben elkezdünk olyan helyen hirdetni, ahol úgy nagyjából a mi célcsoportunk olvas, néz, hallgat valamit. Azaz a hirdetéssel olyanok kerülnek kapcsolatba, akik között akadnak számunkra potenciális vevők.
A gondosan elkészített hirdetésnek két feltételnek kell megfelelnie:
- Olyan emberekhez kell szólnia, akik olyan problémákkal küszködnek, amire mi tudunk (jó pénzért) megoldást. A többiek lehetőleg el se olvassák, ha mégis, ők ne reagáljanak
- Ezeknek meg kell szereznünk az elérhetőségeiket (legalább a név és az email, de a telefonnal, lakcímmel, speciális érdeklődési körrel még jobb)
Erre a leghatékonyabb módszer a csali: adjunk az érdeklődőknek valami ajándékot – az elérhetőségekért cserébe. Ez az ajándék lehet ingyenes áruminta, tesztvezetés, előadás, letölthető tanulmány, hírlevél, bármi – ami a mi potenciális vevőinknek érdekes és értékes lehet, de senki másnak.
Ezt a folyamatot hívják listaépítésnek. Egy ilyen lista nagyon értékes, mert magas az aranytartalma, azaz sok tagból lesz majd ténylegesen vevő.
Ahhoz azonban, hogy ezek előjöjjenek, a listát rázogatni és ülepíteni kell még. Azaz erre a listára folyamatosan kommunikálni kell, érdekes cikkeket küldeni, további ingyenes ajándékokat felajánlani. Ennek során sokan leiratkoznak (a zagy eltávozik) a maradék aranytartalma megnő.
És aztán ennek a tömény körnek kell eladnunk – azaz az aranyat leválasztanunk. Ezt tehetjük akciókkal levélben, de történhet személyes vagy telefonos eladással is. Ilyenkor azonban nagyon- nagyon könnyű dolgunk van: a listatagok szinte várják, hogy vehessenek.
Ez a módszer vált az elmúlt évtized egyik (ha ugyan nem a) leghatékonyabb kisvállalati marketing stratégiájává. Nem mondom, hogy olcsó, nem mondom, hogy nem kell iszonyú sokat dolgozni vele, de nagyon hatékony.
A probléma a módszerben, hogy hasonlóan az aranymosáshoz, minden folyamatrészt hatékonyan kell levezényelnünk – egyébként elfolyik az arany (nem lesznek a listában a jövendő vevők) vagy iszonyúan drága lesz.
Ebben a kérdésben érdemes lopni. Azaz egy csomó helyen, ahol ezt jól csinálják
- Megnézni, hogyan építi a listáját, milyen csalit használ, a csali oldalt hol és milyen eszközökkel hirdeti
- Hogyan dolgozik a listájával – fel kell iratkozni rá, le kell tárolni és átnézni a kommunikációját.
Mindezt nem csak a magyar konkurenciánál érdemes megnézni, de más iparágakban tevékenykedő jó listaépítő marketingeseknél és a külföldi konkurenseknél is. Sőt ez utóbbi kötelező lecke.
Vannak persze, akik csalnak. Folyamatosan keresnek meg professzionális címgyűjtő cégek, akik például nyereményjátékokkal hatalmas listákat építenek, és ezeket eladják. Ezzel egy kis gond van – ugyan ránézésre olyan homok, mint amit az aranymosógép harmadik szakaszában kapunk, csak éppen arany nincs benne. Nem a mi piacunkon gyűjtötték, nem a mi csalinkra mozdultak rá – csak egyszerűen mindenféle emberek adatai. Gyakorlatilag használhatatlan. Szóval a saját munka sajnos kihagyhatatlan.
A Magyarország Cégei lista legújabb 2022-es kiadása,
GDPR kompatibilis !
- 2020-es mérlegzárással
- 670 ezer aktív és 567 ezer passzív magyar cég 27 alap adata
- Cím, tevékenység, forgalom, dolgozói létszám, stb.
- Linkek az email és telefonszámokhoz
- GDPR kompatibilis
- Egyetlen Excel tábla
- 108.000 cég 127.000 GDPR kompatibilis céges email címe
Magyarország Cégei lista legújabb 2021-es kiadása – nézze meg a mintát, rendelje meg!
MOST bevezető áron 69.000Ft!
Sikeres felhasználást kívánok!
(Jó hír, hogy már elérhetők hasonlóan a szlovák, a cseh és a román listák is.)